سوله استاندارد و علل نیاز به آن
نوشته شده توسط : علیرضا چوپانیان

تقریباً تصویر روشنی از سوله صنعتی و مشخصات کمی و کیفی آن در ذهن همگان هست. اما شاید مفهومی چون سوله استاندارد نیازمند قدری توضیح و شفاف سازی بیشتر باشد. تمام مدیران مشغول به فعالیت در بخش صنعت و تولید، چه یک محصول کامل را تولید و عرضه کنند و چه به عنوان تأمین کننده به تولید قطعات برای سایر مشاغل اهتمام ورزند، همیشه و در همه حال به این امر واقفند که تهیه و تدارک یک فضای فیزیکی استاندارد، به منظور سر و سامان دادن به تولید و تجهیزات، امری ضروری و غیر قابل اجتناب است. سوله سازی حرفه ای و اصولی که گاه با لفظ چیدمان مبتنی بر فرآیند نیز به آن اشاره می شود، یکی از الزامات دستیابی به تولید ناب در دنیای امروز قلمداد می گردد که شرکتها و کارخانجات موفق، توجه ویژه به آن دارند.

این که صرفاً به منظور کاهش هزینه ها اقدام به خرید سوله ارزان و سبک شود، اقدام درستی نیست و معمولاً مدیران پخته و با تجربه واحدهای بزرگ صنعتی، این گونه تصمیم نمی گیرند. بودجه ای که شرکت برای خرید سوله در نظر می گیرد، می بایست به مسیری درست هدایت شود و این مسیر، تنها به سوله استاندارد ختم می شود. گاه اندکی هزینه بیشتر در امروز، می تواند از خسارات جبران ناپذیر ناشی از تخریب یا آسیب بخشهایی از سوله در آینده جلوگیری نماید. تازه این تنها هزینه ای نیست که استفاده از سوله های نامرغوب به مدیران تحمیل می نماید؛ هزینه توقف خط و وقفه در تولید، به مراتب بیشتر و آسیب زا تر از جبران خرابی های سوله بی کیفیت است. لذا مشاهده می کنید که از همه لحاظ، تهیه یک سوله استاندارد تا چه میزان می تواند مهم و ضروری باشد.

تعریف سوله استاندارد و مشخصه های آن

سازمان نظام مهندسی دستورالعمل مشخصی برای ساخت سوله صنعتی دارد که همه سوله سازان موظف به رعایت آن هستند. این آیین نامه بندهای متعددی دارد که در این جا، صرفاً به چند مورد از مهم ترین موارد آن اکتفا می کنیم:

  • زمین محل احداث باید به خوبی زیر سازی شده و فونداسیون مربوطه، با توجه به وزنی تخمینی سازه نهایی، انتخاب و اجرا گردد.
  • جنس قطعات فولادی به کار رفته در اسکلت فلزی، می بایست از فولاد مرغوب و با کیفیت انتخاب شود.
  • سازنده موظف است کلیه موارد اعم از ابعاد و اندازه ها و نقشه ها و فهرست اقلام مصرفی را در دفترچه محاسبات سوله قید نماید.
  • کیفیت مصالح و متریال و کیفیت فرآیند ساخت و نصب قطعات باید در چند مرحله مورد بازرسی قرار گرفته و تأییدیه بگیرد.
  • و ...

 

برای آنکه بتوان سازه نهایی را یک سوله استاندارد نامید، لازم است تمام مراحل نظیر نقشه برداری و آماده سازی زمین، طراحی و تدوین نقشه ها، تأمین فولاد و ساخت قطعات، و در نهایت نصب سوله با دقت بالا و منطبق بر دستورالعمل های مصوب انجام پذیرد.

 





:: برچسب‌ها: سوله استاندارد , سوله سازی , خرید سوله استاندارد , خرید سوله استاندارد , ساخت سوله استاندارد , ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: